Nederland dient op basis van een Europese richtlijn haar wetgeving aan te passen ter voorkoming van belastingontwijking (de Anti Tax Avoidance Directive; hierna ATAD). Hiertoe dient Nederland per 1 januari 2019 een aantal maatregelen te nemen, waarvan wij twee belangrijke maatregelen zullen toelichten:
- Een generieke beperking van renteaftrek in de vorm van een earningstrippingmaatregel
- Een regeling voor gecontroleerde buitenlandse vennootschappen en vaste inrichtingen (controlled foreign companies; hierna CFC’s)
In deze nieuwsflash bespreken wij de generieke aftrekbeperking zoals deze is uitgewerkt in het concept wetsvoorstel dat ter consultatie is aangeboden; volgende week zullen wij de regeling voor CFC’s centraal stellen.
De verplicht in te voeren renteaftrekbeperking richt zich op grondslaguitholling en winstverschuiving binnen een concern door middel van rentebetalingen. De regeling kent een algemeen karakter met een ruimte begripsomschrijving van het begrip rente: ook valutaresultaten en kosten kunnen onder rente worden gekwalificeerd. Daarbij treft de regeling ook reeds bestaande schulden. Eerste vereiste is echter dat sprake is van een concern; indien geen sprake is van een groep of gelieerdheid met een andere maatschappij en geen sprake is van een vaste inrichting, speelt deze bepaling niet.
De renteaftrekbeperking is mathematisch vormgegeven en kent geen tegenbewijs. Voor zover het overschot aan rentelasten (saldo van rentelasten en rentebaten) meer bedraagt dan 30% van de “fiscale” EBITDA, komt dit deel van de rente niet in aftrek. Overigens is in het eerder verschenen concept wetsvoorstel een drempel voor aftrekbare rente opgenomen van 3.000.000 ter bescherming van het MKB. Of deze drempel ongewijzigd in het definitieve wetsvoorstel komt, is nog ongewis.
Mocht op grond van vorenstaande de renteaftrek opspelen, kan op basis van de “groepsescape” mogelijk renteaftrek worden bewerkstelligd. Vooralsnog zijn in het concept wetsvoorstel hiertoe twee mogelijke varianten gegeven die aanhaken bij ofwel de relatie met het eigen vermogen van de groep ofwel de relatie met de EBITDA van de groep. Zodra het definitieve wetsvoorstel verschijnt, zullen we nader ingaan op de gekozen variant.
Als laatste merken wij op dat de niet-aftrekbare rente mag worden voortgewenteld naar latere jaren. Hiertoe geeft ATAD drie mogelijkheden waarbij in de meest beperkte variant slechts de niet-aftrekbare rente onbeperkt mag worden voortgewenteld en in de meest ruime variant ook de niet benutte rentecapaciteit 5 jaar voortgewenteld mag worden. In het concept wetsvoorstel is gekozen voor variant 1, uit oogpunt van eenvoud. Zodra het definitieve wetsvoorstel verschijnt, zullen we nader ingaan op de gekozen variant.
Naar alle waarschijnlijkheid volgt het definitieve wetsvoorstel met Prinsjesdag; wij houden u op de hoogte. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met de belastingadviseurs van ons kantoor!